Talán meglepően hangzik, de az utolsó sárkányészlelés a XX. század elején volt Magyarországon.
A
népmesékből jól ismert, félelmetes, olykor több: hét- vagy háromfejű
sárkányok létezését valószínűleg kevesen fogadnák el valóságosnak.
Sokkal
inkább gondoljuk metaforikus jelentésű képnek, szimbólumnak, a
mesevilág vagy a folklór fontos kellékének, mint létező világunk
részének. Pedig jó okunk lenne elgondolkodni a sárkányok létezésén,
hiszen szavahihető emberek beszámolói állnak rendelkezésre. Nem is
kevés.

Maga
a szó valószínűleg már a honfoglalás előtt is rendelkezésünkre állt, a
bolgár-török együttélés idejéből származik, ezért a Kárpát-medencébe
érkező ősmagyaroknak nem kellett új kifejezést keresniük, ha el akarták
beszélni valamilyen szörnyű sárkánnyal esett kalandjukat. És ilyesmire
biztosan sor került, hiszen még sok száz évvel később is előfordult,
hogy sárkánnyal találkozott valaki; akár egy dögletes mocsárban
kóborolván, akár saját településének szélén állva. Talán meglepően
hangzik, de az utolsó sárkányészlelés a XX. század elején volt
Magyarországon: Daskó András kéki lakos (Szabolcs) találkozott
sárkánnyal, saját szemével látta. A felsőteste fekete felhőbe volt
burkolva, a farka a földet söpörte, és hatalmas vihart hozott magával. A
régebbi sárkányészlelések között is sok hasonlót találhatunk.
A sárkány természetes ellensége a Physiologus szerint
az ichneumon, amelyik, ha sárkánnyal találkozik, bekeni a testét
agyaggal, az orrlyukát pedig megvédi a farkával a sárkány tüze ellen,
majd vitézül harcol a győzelemig. Magyarországon vagy Erdélyben egyetlen
ichneumont sem észleltek, csak sárkányokat. De azt elég gyakran. Erre
utalhat egy sereg településnevünk. Elgondolkodtató, miért neveztek volna
el egy-egy falut valamely félelmetes lényről, ha nincs és nem is volt
vele kapcsolatuk az ott élőknek. A történelmi Magyarországon pedig
legalább öt helységnév utal a fenevadra: a fogarasi Sárkány mellett van a
Bakony és a Vértes közötti Bakonysárkány, Bősárkány, Szilsárkány –
Párkánytól nem messze pedig Sárkányfalva. Nem is beszélve a rengeteg
Sárkány-hegyről, lyukról és barlangról.
A
tekintetben elég nagy a bizonytalanság, hogy miként került a sárkány a
Kárpát-medencébe: egyesek szerint őshonos, elsősorban elhagyott
mocsarakban tenyészik, méghozzá úgy, hogy ezekben a világ zajától távoli
lápokban egy-egy kígyó hét évig elrejtőzik és ezalatt csak kígyót
eszik, majd lassan átalakul a hatalmas, pikkelyes szörnnyé. Ilyen
sárkány élt az Ecsedi-lápban vagy az erdélyi Szent Anna-tóban. Mások
szerint azonban a sárkány barlangokban él. De az is lehet, hogy ez egy
másik sárkányfajta. Önálló szaporodásra képes. Mint ismeretes, ez a
sárkány hét évig terhes, majd újabb hét évig szoptatja kicsinyét, amíg
annyira megerősödik, hogy szét tud tépni egy ökröt. A barlanglakó
sárkány is elég gyakori, Erdélyben, vagy a baranyai Szentmihályhegy
határában lévő hasadékban szokták látni. Néha kifekszik a napra
sütkérezni. Ez utóbbi, a szentmihályhegyi sárkány, egy nagyon ritka,
békés, jámbor állat, amelyik megvédi a falut. Máskülönben a falu
névadója, Szent Mihály, bizonyára el is pusztítaná. A leggyakoribb
azonban az a fellegekkel érkező sárkány, amelyikről még Shakespeare is
megemlékezett az Antonius és Kleopátrában. Nálunk az ilyeneket a
garabonciások bűbájolják meg, méghozzá egy-egy öreg kacsát vagy kakast
nevelgetve a trágyadomb alatt félelmetes sárkánnyá. Ilyennel találkozott
a már említett Daskó András vagy száz évvel ezelőtt.
De
sárkányészlelelés olyan sok volt az elmúlt ezer évben, hogy mindet
felsorolni nem lehetséges. Cserei Mihály (1668-1756) beszámolója például
nagyon hitelesnek tűnik: „Egy estefelé Kecén künn a kapunál állottunk
sokan, s nagy hirtelenséggel az égen egy szárnyas sárkány szikrázva
keresztül mene, más helyeken is az országban ugyan akkor láttatott.”
Miskolczi Gáspár (1628-1696) református lelkész és amatőr természetbúvár
ugyan személyesen nem látott sárkányt, de hiteles szemtanúk elbeszélése
alapján nagyon pontosan leírta, milyen jószág is az: „A sárkánynak mind
alsó s felső álla-kapcáján három sorral vannak fogai. Szemei felette
igen nagyok, s még pedig oly élesen látók, hogy a poéták azokra nézve
őket kincsek őrizőinek nevezték. Az álla alatt két szakáll forma nagy
üres bőrök csüggenek le, mint az ökörnek. Az igazán való sárkányoknak
pedig két kiváltképpen való nemei vannak. Az egyik rendbéliek nagy,
vékony hártyából formáltatott szárnyasok, kiknek hátakon két szárnyok
nem tollakból, hanem hosszú tetemes lineákra vont merő hártyákból álló
vagyon, majd minémű a halak szárnyai. Másik rendbélieknek pedig semmi
szárnyuk nincs, hanem csak igen vég és megnövekedett kígyók.”

Meglehetősen
alapos és részletes leírás, mintha csak szemtanútól származna. De vajon
mi lehet az oka a magyarországi sárkányokra vonatkozó hiedelmeknek,
amelyek napjainkban is annyira elevenen léteznek, hogy még Rowling Harry
Potter és a tűz serlege regényébe is belekerültek – itt olvashatunk a
Magyar mennydörgő nevű félelmetes fenevadról? Nos, amint a vámpírok
esetében, úgy a sárkányokkal kapcsolatosan is a tudomány a felelős.
Egész pontosan egy izgalmas tanulmány mely az Ephemerides Acad. Imper.
Nat. Curiosorum folyóiratban jelent meg 1672-ben De draconibus Carpathicis –
A Kárpátok sárkányairól – címmel. Szerzője Johannes Petersonius, vagyis
Hain János eperjesi orvos, aki számtalan ritka magyarországi
tüneményről adott hírt. Hain egyébként a legnagyobb körültekintéssel
járt el, amikor 1671-ben először találkozott barlangokban talált
sárkánycsontokkal. Később ezekből német orvos barátjának, Sachs
doktornak is küldött, amelyhez levelet is mellékelt. Ebből tudjuk, hogy a
csontok a Dunajec partján lévő karthauzi kolostor melletti barlangból
valók, ahol rengeteg van belőlük, és nyavalyatörés ellen használják a
csontokat, amelyek nem mellesleg a fogak betegségei esetén izzasztólag
hatnak a páciensre. A sárkányok egyébként éjszakai állatok, nappal
barlangjaikba húzódva alszanak. Néha azonban előmerészkednek, mint az
Hain János másik leveléből kiderült: egy évvel korábban az Ung vármegyei
Orlói-tó (a mai Orlov mellett) közelében láttak eleven sárkányt. A
tudományos világ alaposan körüljárta Hain közleményében olvasottakat,
aminek hatására legalább fél Európa arra a következtetésre jutott, hogy
Magyarországon nem csupán vámpírok élnek szokatlanul nagy számban, de
sárkányok is.
Fél
évszázaddal később egy Franz Ernst Brückmann nevezetű wolfenbütteli
orvos átutazván a Kárpátokon sárkányfogakat vitt haza. Ezzel ért véget a
magyarországi sárkányok legendája, ugyanis alapos vizsgálódás után
megállapította, hogy azok medvefogak. Újabb fél évszázaddal később,
Johann Christian Rosenmüller nyomán, már azt is tudni lehet, hogy nem is
akármilyenek azok a fogak: hajdanában a barlangi medvék vacsoráját
őrölték.
FORRÁS:MAGYAR NEMZETI DIGITÁLIS ARCHIVUM ÉS FILMINTÉZET